Góry | Pokaż listę wszystkich wiadomości » |
MELODIA DWÓCH PIEŚNI
Uznany brytyjski fotografik zakochany w Polsce? Tak, i to w Polsce, która nas Polaków zapewne zaskoczy… Nie znajdziemy tu pięknych i stereotypowych obrazów przyrody czy zabytków, ale otaczającą nas codzienność.
FOTOGRAFIE MARKA POWERA
Miesiąc Fotografii w Krakowie
7 maja – 27 czerwca 2010
GALERIA MIĘDZYNARODOWEGO CENTRUM KULTURY,
Kraków, Rynek Główny 25, wt-nd 10.00-18.00; bilety: 6 zł pełnopłatny, 4 zł ulgowy
10 zł bilet rodzinny (dwie osoby dorosłe + co najmniej jedno dziecko)
Wystawa w Galerii Międzynarodowego Centrum Kultury oraz towarzyszący jej album to premiera najnowszego projektu Marka Powera – znanego i cenionego na świecie artysty, członka prestiżowej agencji Magnum Photos, twórcy oficjalnych cykli fotografii dokumentujących budowę Millenium Dome w Londynie i rozbudowy londyńskiego skarbca. Na wystawę – jedno z najważniejszych wydarzeń Miesiąca Fotografii w Krakowie – składa się 50 wielkoformatowych fotografii (130x102 cm) prezentujących miejskie krajobrazy, widoki polskiej prowincji i przyrodę, na których człowiek – jeśli w ogóle się pojawia, to zawsze w tle, oraz fotografie portretowe. Prezentację zdjęć stworzonych w latach 2004-2009 i objętych tytułem Melodia dwóch pieśni uzupełnia wybór zdjęć z Polski wykonanych przez Powera w latach 1989-1990.
W 2004 r. Mark Power wziął udział w projekcie Euro Visions, którego celem było zaprezentowanie w formie fotografii dziesięciu nowych państw członkowskich Unii Europejskiej. Każdy z dziesięciu zaproszonych do projektu fotografików przez miesiąc tworzył fotoreportaż w wybranym przez siebie kraju. Wystawa podsumowująca projekt odbyła się w Centre Pompidou w Paryżu w 2005 r., ale Power wracał do naszego kraju jeszcze wielokrotnie. Efektem tych powrotów jest liczące ponad 2000 fotografii archiwum artysty, w oparciu o które powstała wystawa i album Melodia dwóch pieśni.
Seria zdjęć Powera to przede wszystkim materiał dokumentujący zmiany, jakie zaszły w Polsce w wyniku transformacji związanej ze wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Gdy zaczynał prace nad polskim projektem, mówił: Moim zdaniem Polska nie została jeszcze tak naprawdę wizualnie zdefiniowana. Jadąc tam teraz, można zobaczyć tylko dwa rodzaje albumów o Polsce. Po pierwsze są tam książki o gettach i obozach koncentracyjnych [...], a po drugie błyszczące tomy skierowane głównie do turystów prezentujące wszystkie oficjalne strony piękna, ze zdjęciami wykonanymi w pełnym słońcu.
Słowo o wystawie Katarzyny Jagodzińskiej:
„Melodia dwóch pieśni” pokazuje jak Polskę odbiera obcokrajowiec i outsider. Obcokrajowiec, który postanowił odkryć nas na nowo z pominięciem szlaków wytyczonych przez przewodniki turystyczne. Na fotografiach Powera odnajdujemy bliskie nam widoki – miejsca, gdzie mieszkamy, gdzie robimy zakupy, które mijamy jadąc samochodem, idąc do pracy lub spacerując z psem. Odnajdujemy też osoby, które z tymi krajobrazami należy łączyć. Power przejrzał nas – trafnie oddał polską codzienność i sportretował nas samych. Stał się przy tym na chwilę jednym z nas.
Brytyjczyka zaintrygowały polskie miasta i miasteczka oraz wiejskie krajobrazy, przyroda i zabudowania – bynajmniej nie reprezentacyjna architektura, lecz to, co zazwyczaj znajduje się na uboczu – odrapane mury kamienic, place budowy, parkingi, rozrzucone śmieci, nieużytki, wnętrza jeszcze nie ukończonych budynków, trakcje kolejowe, przewody elektryczne, przydrożne bary, nieuporządkowane podwórka, blokowiska. Według Powera właśnie to, co pozostaje niejako poza kadrem zdjęć zamieszczanych na pocztówkach, decyduje o charakterze miejsca. To miejsca powszechnie uznawane za brzydkie, ukazujące tę „gorszą” stronę polskich miast i wsi, posiadają wyjątkową siłę przyciągania. Fotograficzna podróż przez Polskę, którą odbył Brytyjczyk, wydobywa urok miejsc drugiej i trzeciej kategorii, które dla nas – mieszkańców Polski, nie są godne zdjęcia.
Mark Power
urodził się w 1959 r. w Harpenden w Wielkiej Brytanii. Studiował sztuki piękne na politechnice w Brighton. Pierwotnie specjalizował się w rysunku i malarstwie, a fotografią zajął się zawodowo w 1983 r. Od 1992 r. wykłada fotografię na Uniwersytecie w Brighton. Od 2002 związany jest z prestiżową agencją Magnum Photos (od 2007 r. jest jej członkiem). Miał ponad 50 wystaw indywidualnych w różnych częściach świata, brał udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych. Melodia dwóch pieśni to szósty w jego dorobku monograficzny album. W 2007 r. zadebiutował jako kurator jednej z głównych wystaw Miesiąca Fotografii w Krakowie Teatry wojny prezentowanej na terenie Fabryki Oskara Schindlera. Mieszka w Brighton. Więcej informacji: www.markpower.co.uk
Wybrane wcześniejsze projekty Marka Powera:
Shipping Forecast (Morska prognoza pogody), 1993-1996. Tematem projektu stała się morska prognoza pogody nadawana cztery razy dziennie na antenie kanału czwartego radia BBC. Dla większości słuchaczy enigmatyczny język prognozy stał się częścią powszechnej świadomości mieszkańców Wielkiej Brytanii, wpisując się tym samym w jej wyspiarski status. Fotografie ukazują nie tylko stan pogody na morzu i na wybrzeżu, ale również zachowania mieszkańców, dla których komentarzem stały się słowa spikera BBC.
Dome (Kopuła), 1997-2000. Power otrzymał zlecenie udokumentowania procesu budowy jednej z najsłynniejszych brytyjskich inwestycji milenijnych, zlokalizowanej na półwyspie w Greenwich Millenium Dome. Na przestrzeni trzech lat, w wyniku ponad stu wizyt na placu budowy, fotografik przedstawił transformację zdegradowanego terenu, w którego centrum stanęła architektoniczna ikona.
The Treasury Project (Projekt Skarbiec), 2000-2002. Celem projektu była dokumentacja przebudowy położonego w centrum Londynu budynku zabytkowego skarbca z początku wieku według projektu biura Foster and Partners. Power skupił się na dokumentowaniu procesu wyburzania przestronnego wnętrza i obnażania kolejnych historycznych warstw.
26 Different Endings/A System of Edges (26 różnych końców / System krawędzi), 2003-2006. W centrum projektu znalazła się znana mapa Londynu – London A-Z. Power postawił sobie za cel sfotografowanie miejsc, które według mapy stanowią obszar graniczny Londynu i które nie zostały już przez mapę uwzględnione (każdego roku granice mapy odrobinę się zmieniają). Granice miasta wyznaczone zostały na 56 stronach mapy.
A380, 2003-2006. Projekt dokumentujący proces konstruowania największego na świecie samolotu pasażerskiego, Airbusa A380. Power otrzymał zlecenie uwiecznienia wszystkich etapów produkcji, w tym budowy niezbędnej infrastruktury – linii produkcyjnej w Tuluzie, fabryk na terenie całej Europy i specjalnego statku transportowego.
Kurator wystawy: Katarzyna Jagodzińska, współpraca Natalia Żak
Ekspozycję dopełnia dwujęzyczny album.
W programie towarzyszącym wystawie m.in.:
9 maja, godz. 12.00: spotkanie z Markiem Powerem zatytułowane Pomiędzy czymś i niczym/ Between Something and Nothing – połączone ze zwiedzaniem wystawy
23 maja w godz. 10.00-18.00 Dzień otwarty w Międzynarodowym Centrum Kultury – Siła przyciągania / Power of Attraction
W programie m.in. zwiedzanie wystawy z przewodnikiem, warsztaty fotograficzne dla młodzieży i dorosłych, warsztaty plastyczne dla dzieci, projekcja filmu
Zobacz galerię (5) |
Komentarze społecznościowe |